Sunday, June 10, 2018

Selkosunnuntai 24 - Mitä Niamh lukee?

Hyvää selkosunnuntaita!

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut eräs opiskelijani.
Niamh on kotoisin Irlannista.
Hän on opiskellut suomea kolme vuotta Suomessa,
vuoden Irlannissa
ja taas kaksi vuotta Suomessa.

Tällä kertaa en ole muokannut tekstiä selkokielelle.
Olen kuitenkin lisännyt kuvat ja väliotsikot
ja asetellut tekstin niin,
että se näyttää selkokieleltä!

Kiitos kirjoituksesta, Niamh!

Miksi minä luen?


Suomen kielen opiskelijana
(ja ahkerana lukutoukkana)
minulla on lähes aina kirja kädessäni
istuessani kahvilassa, puistossa tai bussissa.
Se on minulle hyvä tapa
laajentaa sanavarastoani
ja oppia uusista aiheista.

Luen kirjoja, joita muut suosittelevat. 


Yleensä käy niin,
että päätös seuraavasta hankkimastani kirjasta
perustuu suositteluun.
Opettajani on suositellut muun muassa
Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajaa 
ja Petri Tammisen Suomen historiaa. 
















Luen kirjoja, joista opin uusia asioita. 


Joskus päätös johtuu siitä,
että minä haluan saada tietoa jostain aiheesta.
Minä luin esimerkiksi Lari Kotilaisen
Kielen elämän
halutessani oppia lisää Suomen kielikulttuurista.


Luen, vaikka kirja olisi vähän vaikea. 


Tuntematon sotilas oli joululahja,
mutta olin aina halunnut lukea sen,
vaikka pelkäsin sen olevan minulle liian vaikea.
Ja kyllä siitä tulikin hidas ja haastava
 - mutta myös antoisa - kokemus!
En ymmärtänyt ihan kaikkea
(murteita oli erityisen vaikea ymmärtää),
mutta totuttelin ajan myötä kirjan tyyliin ja kieleen
ja löysin oman lukurytmini.
 Ei voi odottaa itseltään täydellisyyttä -
 tärkeintä on, että lukemisesta voi nauttia!


Luen kirjoja, joista on tehty näytelmiä. 


Silloin tällöin minä luen kirjan sen perusteella,
että sen näytelmäversio on tulossa teatteriin.
Anna-Leena Härkösen Ei kiitos 
ja Kjell Westön Kangastus 38
(jota minä luen tällä hetkellä)
ovat siitä hyviä esimerkkejä.



Mitä, jos en jaksa lukea kirjoja?


Minun täytyy myöntää,
että joskus minä en vain jaksa lukea
mitään liian vaativaa.
Silloin minä aina turvaudun Anna-lehteen!

Seuraavaksi aion lukea Minna Rytisalon romaanin Lempi, 
koska kirjastonhoitajaystäväni suositteli sitä minulle.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

About the author of this blog:

My name is Hanna Männikkölahti, and I am a native Finn who gives private lessons via Skype and simplifies books into easy Finnish. Please leave a comment, if you have something to ask about Finnish or novels in easy Finnish.


Lue lisää selkokirjoistani: www.hannamannikkolahti.com
Voit myös seurata YouTube-kanavaani ja Podcast-kanavaani.

No comments: