Sunday, May 6, 2018

Selkosunnuntai 19 - Suomalainen musiikki

Hyvää selkosunnuntaita!

Tänään minulla on taas kirjoittajavieras.

Hän on slovakialainen opiskelijani,
joka kuuntelee todella paljon suomalaista musiikkia. 

Dušanin suosikkibändit 


Hei! Mä olen Dušan. 

Olen 24-vuotias mies Slovakiasta. 
Aloitin suomen kielen opiskelun noin kaksi vuotta sitten. 
Olin jo kauan kuunnellut suomalaisia metalli- ja rock-bändejä,
esimerkiksi Nightwishia, Sonata Arcticaa ja Wintersunia.

Ne kaikki laulavat kuitenkin englanniksi,

ja mä halusin kuunnella myös suomeksi laulavia artisteja.
Niinpä mä aloin etsiä YouTubesta uutta suomalaista musikkia. 
Mä rakastan metallia, 
mutta tykkään myös pop-musiikista, 
ja siksi ei ollut niin vaikeaa löytää jotain hyvää. 

Mä olen löytänyt paljon hyviä artisteja,

jotka laulavat suomeksi. 
Tässä on minun TOP 5 -lista:

 1. Haloo Helsinki


Löydän heidän musiikistaan aina paljon hyvää energiaa,

ja Elli Haloon ääni on tosi erikoinen. 
Vaikka biisien sanat ovat joskus vähän vaikeita,
on tosi kiva kuunnella niitä uudestaan ja uudestaan,
koska opin aina jotain uutta.

2.  Jenni Vartiainen


Jennillä on myös tosi kaunis ja erikoinen ääni. 

Minä sinua vaan, Missä muruseni on ja Minä ja hän 
ovat mun mielestä Suomen parhaat rakkauslaulut, 
ja myös nopeammat biisit 
(esimerkiksi Junat ja naiset, Suru on kunniavieras ja Nettiin
sopivat Jennin äänelle tosi hyvin. 

3. Johanna Kurkela


Aina kun kuuntelen Johannan musiikkia, 

minusta tuntuu, että olen unessa jossain toisessa maailmassa. 
Tuntuu tosi hyvältä,
kun menen ulos illalla
ja kuuntelen Johannan lauluja puistossa tai metsässä.
Hänen Ingrid-albuminsa on mun mielestä vuoden 2015 paras albumi,
ja se albumi on ollut mulle tosi hyvä suomen kielen oppimateriaali!

4. Jonne Aaron


Jonnen musiikki on mun mielestä mahtavaa pop-rock musiikkia,

ja sitä on helppo kuunnella missä vaan ja milloin vaan. 
Mä olen kuunnellut hänen Risteyksessä-albuminsa alusta loppuun
ehkä yli 50 kertaa, 
ja sekin albumi ollut minulle tosi hyvä oppimateriaali. 

5. Cheek


Rap ei ole musiikkityyli,

josta mä yleensä tykkään, 
mutta Cheekissä on jotain erikoista. 
Hänellä on ääni, 
joka sopii mun mielestä hyvin myös rock-bändiin.
Cheek osaa myös yhdistellä rapin ja popin elementtejä tosi hyvin,
ja niin jokaisella albumilla on pari biisiä, 
joista mä tykkään.
Alpha Omega -albumilla melkein jokainen biisi on hyvä!


Haloo Helsinki! -bändin Elli Jyväskylässä marraskuussa 2017. 
Dušan oli tietysti eturivissä,
 sillä hän oli mennyt jonottamaan jo viideltä iltapäivällä.:)


About the author of Random Finnish Lesson: 

My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new.  

1 comment:

Nikolay Korotkiy said...

Kiitos! Voin lisätä Kotiteollisuus bändi, mä tykkään heistä tosi paljon.