Tämän sunnuntain postaus on uusinta toukokuulta.
Selkeästi Suomessa on aina ajankohtainen kirja,
ja sitä käsitellään
Facebookin selkokirjalukupiirissä syykuussa.
Tervetuloa mukaan lukupiiriin!
Tänään minulla on kirjoittajavieraana Heidi Sippola.
En ole koskaan tavannut Heidiä kasvokkain,
mutta olemme molemmat suomen kielen opettajia
ja olemme kirjoitelleet monta kertaa Facebookissa.
Heidi on kirjoittanut kolmen muun opettajan kanssa
selkokielisen yhteiskuntaopin kirjan Selkeästi Suomessa.
Muut kirjoittajat ovat Tarja Lågas, Mikko Metsäranta ja Merja Björklind.
Tarja opettaa finskaa eli suomea ruotsinkielisessä koulussa,
Mikko on yhteiskuntaopin ja historian opettaja
ja Merja on yhteiskuntaopin, historian,
äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.
Kiitos kirjoituksesta, Heidi!
Kirjalla on nyt myös oma blogi: https://selkeastisuomessa.blogspot.com/ |
Kuka olet ja mitä teet?
Olen Heidi Sippola, suomen kielen opettaja Kokkolasta.
Opetan suomea aikuisille maahanmuuttajille.
Nuorena en koskaan ajatellut,
että minusta tulee opettaja.
Onneksi kuitenkin tuli,
sillä rakastan työtäni.
Tiedän, miltä tuntuu,
kun ei osaa puhua kieltä
eikä ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu.
Olen itsekin ollut maahanmuuttaja
ja joutunut oppimaan kielen.
Olen asunut Saudi-Arabiassa, Itävallassa ja Belgiassa.
Maahanmuuttajana huomasin,
että kielen lisäksi on tärkeä tietää,
miten yhteiskunta toimii.
Kuinka kaikki alkoi?
Kaikki alkoi tammikuussa 2018,
kun aikuisten perusopetus siirtyi kuntien järjestettäväksi.
Silloin huomasimme,
ettei aikuisille ole sopivia yhteiskuntaopin kirjoja.
Lisäksi monet opiskelijat sanoivat,
että he olivat kyllästyneet oppikirjojen dialogeihin
ja halusivat lukea asiatekstiä.
Millainen selkokirjan kirjoitusprosessi oli?
Merja ja Mikko kirjoittivat ensin kirjan tekstit,
ja sitten Tarja ja minä selkokielistimme ne.
Opiskelijani saivat lukea tekstit.
He totesivat, että sanasto oli välillä vaikeaa,
mutta vaikeat käsitteet ja sanat oli selitetty hyvin.
Finn Lecturan kustannustoimittaja Kai Löfgren
kommentoi ja teki parannusehdotuksia kirjaamme.
Tarja ja minä teimme kirjaan myös kielioppiosan.
Suurin osa siitä tulee verkkotehtäviksi,ja osa tulee myös selkokirjalukupiiriin,
kun kirjamme on siellä kuukauden kirjana.
Kirjaa luetaan lukupiirissä syyskuussa,
tammikuussa ja maaliskuussa.
Miten valitsitte kirjan aiheet?
Kirjan tarkoitus on olla oppikirja,
jota voi käyttää myös aikuisten perusopetuksessa.
Halusimme kirjoittaa kirjan,
joka on tehty aikuisille
eikä kuulosta lapselliselta.
Kirjan aiheet tulevat suomalaisen peruskoulun opetussuunnitelmasta.
Mikko ja Merja valitsivat aiheet niin,
että kirjan lukemalla saa samat tiedot
kuin mitä suomalaiset nuoret saavat koulussa.
Mikä oli vaikeinta kirjan kirjoittamisessa?
Kaikkein vaikeinta oli löytää tarpeeksi aikaa
kirjan suunnitteluun ja kirjoittamiseen.
Koko ajan tuntui siltä, että oli kova kiire.
Kirjoitimme kirjaa Google Docsissa,
niin meidän ei tarvinnut olla koko ajan yhdessä.
Nyt kun kirja on valmis,
en tiedä mitä tekisin ylimääräisellä vapaa-ajalla!
Mitä aiot kirjoittaa seuraavaksi?
Minulla on monta ideaa,
mitä haluaisin vielä tehdä.
Ihan ensimmäisenä haluaisin ideoida pari peliä,
joita voisi käyttää suomen kielen opetuksessa.
.............................
Kiva, kun luet Random Finnish Lesson -blogiani! Yleensä kirjoitan tänne itse, mutta usein näin sunnuntaisin minulla on blogivieraita, jotka ovat kirjoittaneet tekstin selkokielellä tai vastanneet kysymyksiini. Ota yhteyttä, jos etsit yksityisopettajaa tai selkomukauttajaa. Terveisin Hanna Männikkölahti
No comments:
Post a Comment