Wednesday, May 8, 2019

Töissä Suomessa: Musiikkiterapian tutkija

Tämä on neljästoista Töissä Suomessa -juttu.
Kiitos haastattelusta, Emily!

Kuka olet ja mitä teet?


Minä olen Emily.
Olen tutkija Jyväskylän yliopistossa.
Minä olen kotoisin Yhdysvalloista,
mutta olen asunut Jyväskylässä jo noin seitsemän vuotta.
Tulin opiskelemaan musiikkipsykologiaa,
ja valmistuin tohtoriksi viime vuonna.

Opiskelin musiikkiterapiaa Yhdysvalloissa
ja työskentelin musiikkiterapeuttina ja musiikinopettajana
ennen kuin minä muutin Suomeen.
Tutkin väitöskirjassani liikettä ja tanssia.
Käytin tutkimuksessa liikekaappausta ja persoonallisuuskyselyjä.
Nyt alan tutkia autististen lasten musiikkiterapiaa
ja olen perustanut työkavereideni kanssa uuden verkoston,
joka edistää ammattillisia suhteita
musiikkiterapeuttien ja musiikin tutkijoiden kesken.

Tämä on unelmatyöni.
Tutkimus on kiinnostavaa ja haastavaa,
ja nautin ongelmanratkaisusta.
Minusta tuntuu vähän salapoliisilta,
ja opin aina uusia asioita.
Työympäristöni on vapaamuotoinen ja rento,
vaikka kaikki minun työkaverit ovat tosi ahkeria ja älykkäitä.

Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi? 


Tosi helposti.
Hain tutkijan paikkaa ohjaajani projektissa,
ja minulle tarjottiin tätä työtä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi? 


En osaa oikeasti sanoa.
Koska tutkimuksessa on paljon vaiheita,
työ vaihtelee melkein joka päivä.
Joskus minun täytyy kirjoittaa tai lukea paljon,
joskus minun täytyy analysoida dataa,
ja joskus minun täytyy valmistella esitystä tai luentoa.
Joskus minun täytyy myös matkustaa ulkomaille konferenssiin,
jolloin teen töitä junassa, lentoasemalla tai hotellissa.

Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä? 


Vaikka työkieleni on englanti,
isoin haaste minulle on ollut suomen kieli.
Tärkeät ilmoitukset ja henkilökuntakokoukset ovat suomeksi,
ja käytäväpuheen kieli on usein ihan vaikeaa.
Tuntuu joskus mahdottomalta löytää aikaa oppia ja harjoitella suomea.
Kaikki eivät ymmärrä, että suomi on tosi vaikea kieli!
Toivon, että selkosuomi tulee yleisemmäksi työpaikallani.

Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa? 


Olen oppinut että 12-tuntinen työpäivä ei ole tarpeellinen,
jos haluan tehdä työni hyvin.
Suomessa ei kilpailla siitä,
kuka on toimistossa pisimpään
tai kenellä on eniten stressiä.
Työkulttuuri on täysin erilainen kuin Yhdysvalloissa,
ja minusta se on terveellisempää.

 Mitä haluaisit kertoa omalla äidinkielelläsi? 


If you are interested in music science and music therapy,
you can like my organization on Facebook:
Facebook.com/MusicTherapyFriendship


Voit lukea kaikki Töissä Suomessa -jutut täällä.

Random Finnish Lesson -blogin kirjoittajasta: 


Olen suomen kielen opettaja ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti. Voit lukea minusta ja kirjoistani lisää www.linktr.ee/hannamannikkolahti-sivulla. Voit myös seurata tätä blogia, jolloin saat uudet blogikirjoitukseni suoraan sähköpostiisi.

No comments: