Sunday, May 10, 2015

How to finish in Finnish

So many verbs to choose from! 

  • lopettaa
  • loppua
  • pysäyttää
  • pysähtyä
  • valmistua
  • tehdä loppuun
  • tehdä valmiiksi
  • saada loppuun
  • saada valmiiksi

Quite often the confusion has something to do with transitive and intransitive verbs, but read this post first. :)


'Lopettaa' is to stop or to finish something.


  • Lopeta! - Stop (doing something)!
  • Miksi te lopetitte tänään niin aikaisin? - Why did you finish (the course etc.) so early today?

'Loppua' is to end, to finish.


  • Eikö tämä elokuva koskaan lopu? - Won't this movie ever end?
  • Mihin aikaan se konsertti loppuu? - At what time will the concert end?
  • You can also say 'päättyy', but it's usually used in the expression 'Tie (the road) päättyy'. 


'Pysäyttää' is to stop or pause someone or something.


  • Mikään ei voi pysäyttää minua! - Nothing can stop me!
  • Pysäyttäkää tuo mies! - Stop that man!

'Pysähtyä' is to stop, to pause.


  • Pysähtykää! - Stop! 
  • Miksi sä pysähdyit keskelle tietä? - Why did you stop in the middle of the road?
  • Mun kello on pysähtynyt. - My clock has stopped.

'Valmistua' is to graduate and to be completed.


  • Milloin sä aiot valmistua? - When do you plan to graduate?
  • Mä valmistuin yliopistosta vuonna 2003. - I graduated from university in 2003.
  • Mun väitöskirja ei valmistu vielä pitkään aikaan. - My dissertation won't be finished for a long time.  
  • We also have valmistaa, and that means to prepare. 

'Saada loppuun' and 'saada valmiiksi' are to manage to bring to an end, to complete something. 


  • Mä yritän saada mun opinnot loppuun ennen kesää. - I'm trying to complete my studies before summer.
  • Joko sä sait tämän kirjan loppuun? - Did you finish this book already?
  • Jee, mä sain vihdoinkin tämän sudokun valmiiksi! - Yay, I finally completed this sudoku!
  • You can also say 'tehdä loppuun' or 'tehdä valmiiksi'.



About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if your want to be the first one to know when I post something new. 


8 comments:

Unknown said...

Kiitos selityksestä :) tämä on auttanut tosi paljon!

Hanna said...

Kiitos, kiitos. On kiva kirjoittaa, kun joku lukee.:)

Unknown said...

How about viimeistellä?

kaef said...

There's also päättyä.

Random Finnish Lesson / Hanna Männikkölahti said...

I'd say that päättyä means the same than loppua.

Random Finnish Lesson / Hanna Männikkölahti said...

Yes, viimeistellä is to put final touches to something. Like in "Minä viimeistelen tämän blogipostauksen" tai "Voitko viimeistellä mun kampauksen?"

Anonymous said...

Onko seuraava oikein: Kun luen kirjan loppuun, olen lukenut koko kirjan. Kun lopetan kirjan, olen lukenut kirjan loppuun vai päätin, etten halua lukea sitä enää.

Random Finnish Lesson / Hanna Männikkölahti said...

"Kun luen kirjan loppuun, olen lukenut koko kirjan." - Kyllä.

"Kun lopetan kirjan, olen lukenut kirjan loppuun vai päätin, etten halua lukea sitä enää?"
Tämä on vähän vaikeampi. Ajattelisin näin:
Lopetan kirjan huomenna. = Aion lukea kirjan loppuun huomenna.
Lopetin kirja lukemisen. = Päätin, että en halua lukea kirjaa.