Sunday, November 25, 2018

Selkosunnuntai 48 - Tapaaminen Nightwishin rumpalin kanssa

Hyvää selkosunnuntaita!
Tämän päivän tekstin on kirjoittanut opiskelijani Dušan.
Hänellä oli vähän aikaa sitten
mielenkiintoinen tapaaminen
erään suomalaisen muusikon kanssa.
Lukekaa itse! :)

- - - - - - - 

Tapaaminen Nightwishin Kai Hahdon kanssa

Suomen suurin metalliyhtye Nightwish
on tänä vuonna erityisellä Decades-kiertueella,
jolla he soittavat paljon vanhoja biisejä.
Saattaa olla,
että tämän kiertueen jälkeen
emme enää saa kuulla niitä vanhoja biisejä koskaan,
ja siksi mä päätin,
että täällä kiertueella en haluaisi nähdä vain yhtä
vaan kaksi konserttia.
Kävin siis katsomassa Nightwishiä
sekä Bratislavassa että Prahassa.
Tänään mä haluaisin kirjoittaa jotain Prahan konsertista,
koska siellä tapahtui jotain unohtumatonta.

Nightwishin rumpali Kai Hahto
julkaisi Facebook-seinällään postauksen,
että hän tarjoaa yksityisiä rumputunteja
ennen jokaista konserttia.
Kun mä luin sen postauksen,
päätin heti lähettää Kaille sähköpostia.
Kai vastasi minulle ja selitti,
mitä meidän rumputunnilla tapahtuisi.

Sitten tuli marraskuun 19. päivä,
eli konsertin ja meidän tapaamisen päivä.
Saavuin Prahan O2-areenalle ennen kahta iltapäivällä.
Kai soitti mulle ja selitti,
minne mun pitäisi mennä.
Ensin oli vähän vaikeaa löytää Kai,
mutta lopulta kaikki meni hyvin.
Kun me tavattiin,
mä huomasin,
että Kai on tosi hyvällä tuulella
eikä mua jännittänyt.
Mä ymmärsin heti,
että Kai on tosi kiva ihminen
ja että on tosi helppo jutella hänen kanssaan.

Pari minuutin kuluttua me menimme pieneen huoneeseen,
jossa oli Kain elektroninen rumpusetti.
Rumputunti kesti noin tunnin.
Se oli tosi mielenkiintoista ja tosi hauskaa.
Tunnin jälkeen mä tiesin,
että nyt on se oikea aika vihdoinkin ostaa oma rumpusetti!

Seuraavaksi mä pääsin Nightwishin lavalle
ja sain nähdä Kai Hahdon tosi kauniin sinisen rumpusetin,
jota Kai on käyttänyt jo vuodesta 2015.
Sitten me otettiin pari kuvaa yhdessä
ja Kai kertoi,
että mun nimi on Nightwishin vieraslistassa.
Se tarkoitti,
että konsertin jälkeen mä sain olla green roomissa,
jossa vieraat voivat tavata bändin.

(Hannan välikysymys: mikä on green room suomeksi?
Lämpiö? Takahuone? En ole varma.)

Dušan ja Kai

Sen jälkeen mä menin takaisin O2-areenalle
ja sitten mä huomasin,
että Nightwishin bussin vieressä oli Tuomas Holopainen.
Mä en halunnut vaivata Tuomasta,
joten mä vain tervehdin häntä nyökkäämällä,
ja Tuomas nyökkäsi takaisin.

Pari tunnin kuluttua oli jo konsertin aika.
Konsertti kesti noin 2 tuntia,
ja oli tosi mahtavaa kuulla vanhoja biisejä
(esimerkiksi Gethsemane, Dead Boy’s Poem ja Elvenpath) livenä.

Nightwishin keikka Prahassa

Konsertin jälkeen minut otettiin backstagille green roomiin.
Siellä oli myös kaksi kivaa tšekkiläistä tyttöä,
ja oli hauska tutustua niihin.
Olimme siellä pari minuuttia,
ja sitten sinne tuli Nightwishin kitaristi Emppu Vuorinen.
Emppu tervehti meitä ja käveli sitten pois.

Pari minuutin kuluttua Kai tuli meidän luokse,
ja me juttelimme ja joimme viiniä ja olutta.
Tämä pienet jatkot Kain kanssa kestivät noin 30 minuuttia,
ja sitten hänen täytyy pakata tavarat,
koska seuraavana päivänä Nightwishin täytyi olla Unkarissa.

Kun mä kävelin pois,
mä näin myös Nightwishin basistin Marco Hietalan.
Meillä ei ollut aika jutella,
mutta mä sain sanoa Marcolle "Moi",
ja Marco hymyili ja sanoi "Moi" takaisin.

Tämä kokemus oli jotain,
mitä mä en unohda koskaan.
Uskon, että me tavataan taas seuraavalla kiertueella!

Kiitos tekstistä ja kuvista, Dušan!


About the author of Random Finnish Lesson: 

My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new.  

No comments: