Wednesday, June 10, 2015

How to say you're sorry in Finnish

I already have an old post about the word anteeksi, but here's what to say if you want to express sympathy and understanding. Translations after the picture. 

  1. Mä oon todella pahoillani. 
  2. Otan osaa (suruusi). 
  3. Sinulla on varmasti vaikeaa.
  4. Sinusta tuntuu varmasti pahalta. 
  5. Onpa kurja juttu. 
  6. Kuinka sinä voit?
  7. Anteeksi että häiritsen, mutta haluaisin vain tietää, onko kaikki kunnossa.
  8. Kuinka mä voisin auttaa?
  9. Pärjäätkö yksin?
  10. Haluatko seuraa?
  11. Sano, jos mä voin tehdä jotain.
  12. Sano, jos voin auttaa jotenkin.



  1. Mä oon todella pahoillani. -  I'm very sorry.
  2. Otan osaa (suruusi). - I take part in your sorrow. My condolences. (Only if someone has died.)
  3. Sinulla on varmasti vaikeaa. - You must be having a hard time. 
  4. Sinusta tuntuu varmasti pahalta. - You must be feeling bad. 
  5. Onpa kurja juttu. - Such a sad /miserable thing.
  6. Kuinka sinä voit? - How are you feeling / managing?
  7. Anteeksi että häiritsen, mutta haluaisin vain tietää, onko kaikki kunnossa.  - Sorry that I'm disturbing, but I'd just like to know if everything is ok. 
  8. Kuinka mä voisin auttaa? - How could I help?
  9. Pärjäätkö yksin? - Are you going to be ok by yourself?
  10. Haluatko seuraa? - Do you want some company?
  11. Sano, jos mä voin tehdä jotain. - Please say if I can do something. 
  12. Sano, jos voin auttaa jotenkin. - Please say if I can help somehow. 


About the author of Random Finnish Lesson: 

My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new.


No comments: