Sunday, October 28, 2018

Selkosunnuntai 44 - Venla kertoo elämästään Tallinnassa ja Lontoossa

Hyvää selkosunnuntaita!

Tämän päivän teksti on
pieni haastattelu Venlasta.
Venla on nuori suomalainen nainen,
joka opiskelee Lontoossa soveltavaa kielitiedettä.
Ennen kuin Venla muutti Lontooseen,
hän asui Tallinnassa.

Tutustuin Venlaan pari vuotta sitten,
kun olin työmatkalla Virossa.
Lähetin Venlalle kysymykset Facebookissa
ja Venla vastasi niihin selkokielellä.


Kuvan mahdollinen sisältö: 2 henkilöä, hymyileviä ihmisiä, silmälasit
Venlan ensimmäinen opiskelupäivä Lontoossa. 

Kuinka päädyit Tallinnaan opiskelemaan? 

Halusin pitää lukion jälkeen välivuoden.
Minulla oli monta eri vaihtoehtoa,
mutta lopulta päätin lähteä au pairiksi eli lastenhoitajaksi.
Löysin saksalaisen perheen,
joka asui Virossa.
Asuin heidän luonaan vuoden,
ja halusin jäädä Viroon myös au pair -vuoden jälkeen.
Olin oppinut viron kieltä ja halusin oppia sitä lisää,
joten hain Tallinnan yliopistoon.
Sain opiskelupaikan
ja vietin Tallinnassa vielä kolme vuotta.

Kuinka opit viron kielen? 

Viro on melko samanlainen kieli kuin suomi,
ja siksi sen oppiminen oli todella mielenkiintoista
ja aika helppoa.
Ensimmäisenä vuonna olin kielikurssilla.
Lisäksi minulla oli virolaisia ystäviä.
He puhuivat viroa toisilleen ja minä kuuntelin.
Aluksi minua jännitti puhua,
mutta puolen vuoden jälkeen
aloin puhua viroa ystävieni kanssa.
Kun olin ollut Tallinnassa vuoden,
kielitaitoni oli noin B2.

Millaista oli opiskella Tallinnan yliopistossa?

Ensimmäinen vuosi yliopistossa oli vaikea,
mutta opin nopeasti lisää viroa.
Joskus sanojen kirjoittaminen oli vaikeaa,
koska viron kirjoitussäännöt ovat erilaiset kuin suomen säännöt.
Tallinnan yliopistossa oli kiva opiskella.
Se on pieni yliopisto,
ja opettajien kanssa on helppo jutella.
Yliopisto oli myös todella joustava.
Huonoa oli se,
että minun kurssikaverini eivät olleet kovin motivoituneita
eivätkä he osallistuneet luennoilla keskusteluun.

Millaista on asua ja opiskella Lontoossa?

Minun yliopistoni UCL on todella iso!
Se tarkoittaa sitä, että myös opiskeluryhmät ovat isoja.
Tykkään kuitenkin opiskella täällä,
sillä kurssit ovat mielenkiintoisia
ja opettajat ovat hyviä.
Lontoossa on paljon nähtävää
ja museoihin on ilmainen sisäänpääsy.
Valitettavasti eläminen Lontoossa on todella kallista.
Lisäksi minun ystäväni ovat Suomessa,
Virossa ja muualla Euroopassa,
ja minulla on usein heitä ikävä.

Missä haluaisit olla viiden vuoden kuluttua?

Tämä on vaikea kysymys,
koska minulla on paljon haaveita.
Ensi vuonna haluaisin muuttaa takaisin Suomeen
ainakin muutamaksi vuodeksi.
Haluaisin tehdä töitä jossain järjestössä,
joka auttaa ihmisiä.
Viiden vuoden päästä haluaisin ehkä kuitenkin
päästä johonkin yliopistoon tohtorikouluun.
Haluan kirjoittaa väitöskirjan ja työskennellä tutkijana.

Kiitos haastattelusta, Venla!

.............................

About the author of this blog:  


My name is Hanna Männikkölahti, and I am a native Finn who gives private lessons via Skype and simplifies books into easy Finnish. Please leave a comment, if you have something to ask about Finnish or life in Finland. The name "Selkosunnuntai" means that every Sunday I publish something written in easy Finnish.

www.privatefinnishlessons.com/books

No comments: