Friday, March 15, 2019

Töissä Suomessa: Ympäristötekniikan kehitysinsinööri

Tämä on kymmenes Töissä Suomessa -juttu.
Kiitos haastattelusta, Patrycja!

Kuka olet ja mitä teet?


Olen Patrycja ja olen kotoisin Puolasta.
Opiskelin Puolassa ympäristötekniikkaa
ja tulin sen jälkeen Suomeen tekemään väitöskirjaani,
jonka aihe oli biomassan polttaminen.
Silloin asuin Suomessa viisi vuotta.
Valmistumisen jälkeen lähdin pois Suomesta,
mutta en kovin pitkäksi ajaksi.
Pari vuoden jälkeen muutin Suomeen pysyvästi.

Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi?


Opiskelin ensin suomen kieltä TE-toimiston järjestämässä kurssilla.
Työharjoittelu oli osa kurssia,
ja tällä tavalla löysin ensimmäisen työpaikkani
Suomeen muuton jälkeen.
Työskentelin silloin pari vuotta kehitysinsinöörinä.

Nykyään olen töissä voimalaitoskattiloita valmistavassa yrityksessä
tutkimus- ja kehitysosastolla.
Aloin työskennellä tässä yrityksessä vasta puoli vuotta sitten.
Kuulin tästä työpaikasta,
kun minun tuttuni soitti
ja kertoi minulle avoimesta työpaikasta.
Työ kuulosti mielenkiintoiselta,
ja päätin hakea sitä.
Työhaastattelu meni hyvin,
ja minä sain paikan.




Millainen on tyypillinen työpäiväsi?


Minun tyypillinen työpäiväni alkaa klo 8.00
ja loppuu klo 16.00.
Minulla on joustava työaika,
mikä tarkoittaa sitä,
että minä voin tulla mihin aikaan tahansa ennen klo 9.00
ja en voi lähteä ennen klo 15.00.
Yleensä työpäiväni on kahdeksan tuntia pitkä,
ja siihen kuuluu kaksi kahvitaukoa ja lounastauko.

Minä työskentelen suurimman osan ajasta tietokoneella,
mutta joskus myös laboratoriossa.
Töissä meillä on palavereita,
joissa keskustelemme projektista ryhmän kanssa.
Pidämme palaverin aina,
kun projektiin tulee jokin uusi asia.
Joskus minun täytyy mennä työmatkalle,
ja työmatka voi kestää jopa viikon.

Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä?


Suurin haasteeni suomalaisessa työelämässäni on kielimuuri.
Minä en puhu sujuvasti suomea
enkä ymmärrä kaikkea.
Töissä minä voin puhua englantia,
mutta on tilanteita,
jolloin suomen kielen osaaminen helpottaisi paljon.

Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa?


Olen oppinut,
että työ ja vapaa-aika ovat yhtä tärkeitä,
että ei ole hierarkiaa
ja että kaikki ovat tasa-arvoisia
ja ihmiset luottavat toisiinsa.

Mitä haluaisit sanoa omalla äidinkielelläsi?


Finowie chociaż są małomówni, to mówią szczerze to co myślą, zazwyczaj trzymają się zasad i pomimo niezmiennego wyrazu twarzy są przyjaźni.



Katso täältä kaikki Töissä Suomessa -jutut: 


Random Finnish Lesson -blogin kirjoittajasta: 


Olen suomen kielen opettaja ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti. Voit lukea minusta ja kirjoistani lisää www.linktr.ee/hannamannikkolahti-sivulla. Voit myös seurata tätä blogia, jolloin saat uudet blogikirjoitukseni suoraan sähköpostiisi.

1 comment:

Sanna said...

Lukeman perusteella sinun kielitaitosi on jo erittäinkin hyvä. Voin kuitenkin samaistua siihen, että joskus voi olla vaikea ymmärtää esimerkiksi kollegoja. Meillä on ulkomaalaisia töissä, ja hyvä niin. Mielestäni on hienoa, että nykyään on enemmän monikulttuurillisia työympäristöjä. He tottakai opettelet suomea työn ohella, mutta myös meille työntekijöille on järjestetty kielikoulutuksia. Koen ainakin itse, että siitä on ollut paljon apua kommunikoinnissa.