Monday, June 3, 2019

Töissä Suomessa: Suurlähetystön virkailija

Tämä on seitsemästoista Töissä Suomessa -juttu.
Kiitos haastattelusta, Tunde!

Kuka olet ja mitä teet? 


Minä olen unkarilainen nainen
ja olen töissä Unkarin suurlähetystössä Helsingissä.

Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi? 


Minä olen työssä Unkarin ulkoministeriössä,
ja ministeriön työntekijät menevät joskus ulkomaille töihin
konsulaattiin tai suurlähetystöön.
He ovat – niin kuin minäkin – ulkomailla 3 - 5 vuotta
ja menevät sitten takaisin Unkariin.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi? 


Minä teen konsulin tehtäviä
kuten passeja, henkilökortteja, viisumeja
ja kaikkia erilaisia asioita.
Minä tykkään siitä,
kun perheet tulevat pienen lapsen kanssa
ja minä rekisteröin heidän avioliittonsa ja lapsen syntymän.
Minulla on myös paljon byrokraattisia töitä,
joista minä en pidä.

Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä? 


Joskus minä puhun poliisiin
ja erilaisten virkailijoiden kanssa,
mutta minulla ei ole ollut ongelmia heidän kanssaan.
Kaikki ovat yleensä  kohteliaita ja ystävällisiä.

Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa? 


Minä tykkään siitä,
että Suomessa perhe on tärkeä myös työpaikalla.
Isä saa lomapäiviä työpaikasta,
kun hänen vauvansa syntyy.
Suomessa työntekijöiden hyvinvointi on tärkeää:
kaikki voivat mennä rentoutumaan tai urheilemaan työpäivän jälkeen
ja voivat olla perheen kanssa.

Mitä haluaisit kertoa omalla äidinkiellesäsi? 


Minden jót Finnország!



Katso täältä kaikki Töissä Suomessa -jutut: 


Random Finnish Lesson -blogin kirjoittajasta: 


Olen suomen kielen opettaja ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti. Voit lukea minusta ja kirjoistani lisää www.linktr.ee/hannamannikkolahti-sivulla. Voit myös seurata tätä blogia, jolloin saat uudet blogikirjoitukseni suoraan sähköpostiisi.

No comments: