Sunday, July 7, 2019

Kokemuksia Yösyöttö-selkokirjasta (Reading 'Yösyöttö' in easy Finnish)

Mainos: Lue Yösyöttö lokakuussa! -  Read Yösyöttö in September 2022!


Oletko suunnitellut Yösyöttö-selkokirjan lukemista?
Tässä on Peterin kokemuksia kirjasta:

Miksi valitsit Yösyöttö-selkokirjan? 


Minä valitsin sen,
koska olin etsimässä selkokirjaa,
joka auttaa minun suomen kielen kanssa.
Olen aikaisemminkin yrittänyt lukea
muutamia suomenkielisiä kirjoja,
mutta en ollut ikinä lukenut niitä loppuun.

Minä löysin tämän kirjan
Random Finnish Lesson -blogin postauksesta.
Hanna suositteli sitä,
ja minä olin kuullut,
että se oli humoristinen kirja.
Ajattelin, että minä kokeilen sitä - miksi ei?

Lisäksi Hanna on kirjoittanut kirjasta kysymyksiä
ja tehnyt sanalistan Quizletiin.

Miltä kirjan lukeminen tuntui? 


Tiesin kirjasta vain sen,
mitä olin lukenut blogista ja kirjan takakannesta.
Huomasin heti, että selkokirja oli minun tasolla
ja menin eteenpäin reippaasti.
Minä muistin nopeasti,
että suomalainen huumori on erilaista,
koska alussa kirja oli aika surullinen ja traaginen.

Luvut ovat aika lyhyitä
ja niissä on myös lyhyet kappaleet.
Kirjassa on myös kuvitus,
joka auttaa ymmärtämään tekstiä.
Kuvat antavat hyvän kontekstin
ja ovat kivan näköisiä.


Lue näyte kirjasta: bit.ly/yösyöttö_näyte
Tehtäviä: bit.ly/selko-yösyöttö
Osta kirja: Booky.fi

Mikä oli helppoa? 


Tekstin taso sopi minulle,
joten onnistuin lukemaan kirjan
melko nopeasti ja tarkasti.
Kuvat auttoivat myös paljon,
ja minä yritin tehdä harjoituksia
samaan aikaan kun luin kirjaa.

Mikä oli vaikeaa? 


Minulla on paha tapa
yrittää ymmärtää jokainen sana,
jonka minä luen.
Tällä kertaa minä yritin ymmärtää ensin
kontekstin avulla, ilman sanakirjaa.
Onneksi kirjassa oli vain pari lukua,
jotka minun oli pakko lukea pari kertaa ymmärtääkseni kaiken.


Kenelle suosittelisit kirjaa? 


Suosittelen tätä kirjaa kaikille,
jotka etsivät hyvää selkokirjaa,
joka on kiinnostava, hyvin kirjoitettu
ja ei liian pitkä tai liian lyhyt.
Koska kirjaan on myös harjoituksia,
sen avulla voi kehittää kielitaitoa
ja valmistautua esimerkiksi Yki-testiin.

Kuinka kauan kirjan lukeminen kesti? 


Minä onnistuin lukemaan
yhden tai pari lukua joka ilta,
joten kesti pari viikkoa lukea kirja loppuun.
Minulle tämä oli iso juttu,
koska se on ensimmäinen suomenkielinen kirja,
jonka olen lukenut loppuun.
En malta odottaa sarjan seuraavia osia!


Kuinka kauan olet opiskellut suomea?


Minä muutin Suomeen
melkein kahdeksan vuotta sitten
ja olen opiskellut suomea siitä lähtien.
Olen työskennellyt työpaikoissa,
joiden pääkieli on ollut englanti,
joten en ole käyttänyt suomea paljon.

Nykyään minä työskentelen uudessa työpaikassa,
missä minun on pakko käyttää suomea
melkein joka päivä.

Kiitos haastattelusta, Peter!

Linkkejä




About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new. 

3 comments:

Cassandra said...

I look forward to when I know enough to be able to read your books.

Nandika Lasantha Upathissa said...

https://www.youtube.com/playlist?list=PLn5MVaI1_sZO3HFr00bAJZtmgTyNIAKFy

Unknown said...

Wow, kuinka hauska lukea sun kokemus, kiitos siitä :)
Minäkin aloitin vihdoin tämän kirjan lukemisesta. En tiennyt, että kirjasta oli kysymyksiä ja quizlet. Hauska!