Tuesday, February 8, 2022

Töissä Suomessa: Full stack -ohjelmoija

Tämä on kahdeksastoista Töissä Suomessa -juttu. Aloitin juttusarjan kokoamisen helmikuussa 2019, ja se jatkuu edelleen. :) Opiskelijani kirjoittavat tekstit itse, ja minä muokkaan niitä vähän.

Kysyn kaikilta nämä kysymykset: 

  • Kuka olet ja mitä teet? - Who are you and what do you do?
  • Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi? - How did you find your current job?
  • Millainen on tyypillinen työpäiväsi? - What is your typical workday like?
  • Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä? - What kind of challenges have you had at work in Finland?
  • Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa? - What is the most important thing that you have learned at work in Finland?

Kiitos haastattelusta, Andrzej!

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Andrzej. Suunnittelen ohjelmistoja ja teen paljon muita asioita tietokoneiden kanssa. Olen töissä Suomessa isossa kansainvälisessä IT-firmassa. 

Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi? 

Se oli aika yllättävää. En ollut käynyt Linkedin-tililläni kuukausiin, mutta kun kerran kirjauduin sisään, näin eräältä rekrytoijalta viestin, jossa hän kysyi minulta, haluaisinko minä muuttaa Suomeen ohjelmoijaksi. Olin jo kyllästynyt kotikaupunkiini, ja sen takia vastasin heti, että kyllä minä haluan. 

Minulle lähetettiin koetehtävä, ja tein sen nopeasti. En tiennyt mitään Suomesta, kun tein tämän päätöksen. Ehkä luonteessani on jotain sellaista, että tykkään aina hypätä tuntemattomaan.

Sitten olin etähaastatteluissa Skypen kautta. Ensin oli haastattelu teknologiasta insinööritiimin kanssa, ja sitten esimiehen kanssa, jolloin minun kulttuurinen sopivuuteni arvioitiin. Se oli vähän hermostuttavaa, mutta minä pärjäsin.

Sen jälkeen tuleva työnantajani järjesti minulle muuttofirman, joka auttoi minua muuttamaan Suomeen. 

Millainen on tyypillinen työpäiväsi? 

Kun saavun töihin aamulla, tapaan työkaverini ja keskustelen vähän heidän kanssaan 
samalla kun juomme kahvia. Sitten luen tavallisesti sähköposteja ja tarkistan aikatauluni. Osallistun usein työpäivän aikana muutamaan kokoukseen, ja todellakin näppäilen ohjelmia tietokoneella niin paljon! 

On tärkeää, että että ohjelmalle ei riitä vain se, että se toimii oikein. Ohjelmatekstit (eli koodi), on aina pidettävä siistinä. Silloin, kun en kirjoita uutta koodia, yritän aina muuttaa kirjoitetut koodit siisteiksi, ja näiden toimien on oltava tasapainossa. Myös, joskus on helpompi neuvotella asioista koneiden kuin ihmisten kanssa. 

Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä?

Totta puhuen suomalainen työelämä sopii minulle niin hyvin. Työssä minun ympärillä on paljon vahvoja ammattilaisia, mutta olen kuitenkin joskus hermostunut. Epäilen omia kykyjäni ja mietin, olenko samalla tasolla kuin muut.

 Mikä on tärkeintä mitä olet oppinut töissä Suomessa? 

 Oppia ikä kaikki. Älä pelkää tehdä virheitä. Silloin kaikki haluavat, että sinä menestyt.


Maisema työpaikan ikkunasta. A view from the office window. 




About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new. 

No comments: