Monday, May 30, 2022

Finnish sentences with a consonant change (in nouns)

Here's a post with everyday sentences that have consonant change in nouns.  I will add more later (and also examples of the reverse change), but I just wanted to share this now that I have almost 30 sentences. I was fun to think about everyday words with a KPT change. :)

How many of these do you already understand?


  1. Se oli mun laukussa. (laukku)
  2. Nähdään bussipysäkillä! (pysäkki)
  3. Ostin takin. (takki)
  4. Muistitko nakit? (nakki)
  5. Ovatko kaikki paikalla? (paikka)
  6. Nähdään ensi viikolla! (viikko)
  7. Mä käyn kaupassa. (kauppa)
  8. Ota se kaapista. (kaappi.)
  9. Voitko antaa minulle kupin? (kuppi)
  10. Se on mun repussa. (reppu)
  11. Haluatko kuulla hauskan jutun? (juttu)
  12. Mä tarvitsen uuden maton. (matto)
  13. Voinko maksaa kortilla? (kortti)
  14. Olin eilen konsertissa. (konsertti)
  15. Laita se pöydälle. (pöytä)
  16. Kadulla oli paljon ihmisiä. (katu)
  17. Sinulla on hienot kengät! (kenkä)
  18. Missä kaupungissa sinä haluaisit asua? (kaupunki)
  19. Puhutaan tästä lisää ensi kerralla. (kerta)
  20. Haluatko voileivän? (voileipä)
  21. Oletko käynyt Irlannissa? (Irlanti)
  22. Mä soitan sulle tunnin kuluttua. (tunti)
  23. Mennään rannalle! (ranta)
  24. Olen löytänyt kivan asunnon. (asunto)
  25. Tässä pelissä on tyhmät säännöt. (sääntö)
  26. Nähdään illalla! (ilta)
  27. Kävele sillan yli. (silta)
  28. Varasin hammaslääkäriajan. (aika)



Käännökset - Translations 


  1. Se oli mun laukussa. (laukku) - It was in my bag.
  2. Nähdään bussipysäkillä! (pysäkki) - See you at the bus stop.
  3. Ostin takin. (takki) - I bought a jacket.
  4. Muistitko nakit? (nakki) - Did you remember the wieners?
  5. Ovatko kaikki paikalla? (paikka) - Is everybody here?
  6. Nähdään ensi viikolla! (viikko) - See you next week!
  7. Mä käyn kaupassa. (kauppa) - I'll go to the store.
  8. Ota se kaapista. (kaappi.) - Take it from the cabinet / closet. 
  9. Voitko antaa minulle kupin? (kuppi) - Can you give me a cup?
  10. Se on mun repussa. (reppu) - It was in my backpack.
  11. Haluatko kuulla hauskan jutun? (juttu)  - Do you want to hear a funny story?
  12. Mä tarvitsen uuden maton. (matto) - I need a new rug.
  13. Voinko maksaa kortilla? (kortti) - Can I pay with a card?
  14. Olin eilen konsertissa. (konsertti) - I was in a concert yesterday. 
  15. Laita se pöydälle. (pöytä) - Put it (to) on the table. 
  16. Kadulla oli paljon ihmisiä. (katu) - There were a lot of people on the street. 
  17. Sinulla on hienot kengät! (kenkä) - You have nice shoes!
  18. Missä kaupungissa sinä haluaisit asua? (kaupunki)  - In which city would you like to live?
  19. Puhutaan tästä lisää ensi kerralla. (kerta)  - Let's talk about this more next time. 
  20. Haluatko voileivän? (voileipä) - Do you want to have a sandwich?
  21. Oletko käynyt Irlannissa? (Irlanti) - Have you been to Ireland?
  22. Mä soitan sulle tunnin kuluttua. (tunti) - I'll call you after one hour. 
  23. Mennään rannalle! (ranta)  - Let's go to the beach!
  24. Olen löytänyt kivan asunnon. (asunto) - I've found a nice apartment. 
  25. Tässä pelissä on tyhmät säännöt. (sääntö) - This game has dumb rules. 
  26. Nähdään illalla! (ilta) - See you in the evening!
  27. Kävele sillan yli. (silta) - Walk across the bridge. 
  28. Varasin hammaslääkäriajan. (aika) - I booked a time for a dentist.

Useful posts



About the author of Random Finnish Lesson: 

My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new.  

No comments: