Wednesday, June 26, 2024

Haluatko oppia lisää suomea? Lue selkokirjoja!

Tänään minulla on kirjoittajavieraana Hilde, joka on kirjoittanut tekstin Facebookin selkokirjalukupiiristä. Olen tosi iloinen, että Hilde on mukana ryhmässä ja osallistuu niin aktiivisesti keskusteluihin! 

Perustin Selkokirjalukupiirin 1. elokuuta vuonna 2017, kun ensimmäinen selkomukautukseni Punainen kuin veri oli juuri ilmestynyt. Halusin, että Facebookissa olisi jokin paikka, jossa voisi keskustella selkokirjoista, ja päätin kokeilla tällaista ryhmää. Nyt jäseniä on jo yli 3300.

Tervetuloa mukaan!

Sitten Hilden tekstiin.

Suomen kielen opiskelijat! Oletteko koskaan lukeneet selkokirjoja?


Elämäni paras klikkaus


Pari vuotta sitten sattumalta löysin Facebookista selkokirjalukupiirin nimeltä ”Selkokirjalukupiiri – An easy Finnish book club”. Koska olin juuri aloittanut suomen kielen opiskelun, napsautin painiketta ”liity”. Tämä napsautus on ollut elämäni paras klikkaus!

Lukupiirin Facebook-sivu



Aluksi liian vaikeaa 


Ensimmäinen selkokirjani, jota luin ennen kuin olin lukupiirin jäsen, oli ollut Leena Lehtolaisen Harmin paikka. Kirjan oli selkomukauttanut Leena Kaivosoja-Jukkola, ja se on Maria Kallio-dekkari. Kirja oli oikeastaan minulle liian vaikea. Tämä johtui siitä, että en ollut vielä oppinut imperfektiä. Lisäksi ensinnäkin minun täytyi etsiä monia sanoja sanakirjasta, toiseksi kirjassa ei ollut tarinan tärkeimpien henkilöiden listaa. Ennen kuin olin itse tehnyt sukupuuta, en ymmärtänyt tarinaa. Siitä huolimatta pidin kirjasta, koska juoni oli todella jännittävä.

Lukemisen iloa


Tämän kirjan lukemisen ilo oli syynä siihen, että aloitin helmikuussa 2022 Veera Niemisen Avioliittotestin lukemisen ja ensimmäisen kerran vastasin kirjan selkomukauttajan, Johanna Kartion, kysymyksiin Facebookissa. Lukupiirin systeemi on se, että joka kuukausi luetaan uusi kirja. Kirjailija, joka on mukauttanut kirjan, voi esittää kysymyksiä joka viikko. Koska olin edelleen aloittelija, olin nimenomaan tyytyväinen siihen, että Facebookissa oli paljon monivalintakysymyksiä.
 
Vähitellen minusta tuli lukupiirin ahkera jäsen ja jonkin ajan kuluttua lukemiseni ja kirjoittamiseni parantuivat. Ajan mittaan pystyin lukemaan melkein ilman sanakirjaa. Vuoteen 2022 verrattuna sanavarastoni on kasvanut huomattavasti. Minun mielestäni selkokirjakirjailijat ovat jopa mukauttaneet kysymyksensä kielitaitotasolleni, koska nykyään he eivät enää esitä monivalintakysymyksiä vaan avoimia kysymyksiä, joihin on vaikeampi vastata.

Ensimmäinen selkokirjani täynnä käännöksiä lyijykynällä



Monta kirjailijaa, monta kysymystä ja monta tyyliä


Lukupiirin lisäetu on, että joka kuussa eri selkokirjailija johtaa lukupiiriä. Sen seurauksena olen tutustunut moniin erilaisiin ihmisiin, jotka esittävät kysymyksiä eri tyyleillä. Olen muun muassa tutustunut seuraaviin selkokirjailijoihin: Hanna Männikkölahti, Satu Leisko, Anniina Salin, Riikka Tuohimetsä, Silja Vuorikuru, Tuija Takala, Tuija Hannula, Jasu Rinneoja ja Ari Sainio. 

Useimmat heistä muokkaavat olemassa olevia kirjoja, mutta jotkut heistä kirjoittavat jopa omia kirjojaan helpolla suomen kielellä. Myös kirjat olivat erilaisia: olen lukenut lastenkirjoja, salapoliisiromaaneita, trillereitä, kauhutarinoita, fantasiaromaaneita, runoutta ja scifejä.


26 kirjaa ja enemmän


Tässä kuussa luen 26. selkokirjaani lukupiiriä varten. Se on Mikko Within Saakelin Satanen, jonka Sanna-Leena Knuuttila on juuri mukauttanut. Sillä välin olen itse asiassa lukenut myös selkokirjoja, joista ei ole kysymyksiä Facebookissa. Kaiken kaikkiaan olen onnellinen, että olen lukukerhon jäsen.

Ainoa haittapuoli on, että selkokirjojen tilaaminen Suomesta on kallista. Joudut maksamaan kirjan, mikä ei ole halpaa, mutta sinun on myös maksettava postikulut. Ne ovat kalliita sen takia, että asun Belgiassa. Sitä paitsi jotkut kustantajat eivät kuitenkaan lähetä kirjoja ulkomaille. 

Onneksi olen löytänyt suomalaisen ystävän, joka on perustajajäsen selkokirjalukupiirissa. Hän auttaa minua, kun haluan tilata kirjoja suomalaisilta kustantajilta. Lyhyesti sanottuna hän tilaa kirjan, joka luetaan seuraavassa kuussa, ja lähettää sen Belgiaan. Seuraavaksi maksan hänelle digitaalisesti.

Tiivistetysti suosittelen lämpimästi selkokirjojen lukemista, jos haluat laajentaa sanavarastoasi tai viettää miellyttäviä lukuhetkiä. Kuten Sanna-Leena Knuuttila kirjoitti mottona kirjassani: ”Tarina on sinun matkasi!” Hyvää matkaa!

Selkokirjastoni


Kiitos kirjoituksesta, Hilde!


Hilde on kirjoittanut blogiini myös aikaisemmin. Teksti on Tieni suomalaisiin kirjoihin - Hilde's easy Finnish book recommendations.


About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new. 


No comments: