Wednesday, October 21, 2020

Kokemuksia selkokirjojen lukemisesta - Reading books in easy Finnish

Tänään minulla on kirjoittajavieraana Emily,
joka kertoo selkokirjojen lukemisesta ja siitä,
mitä hän lukee nyt. 

Emily on kirjoittanut blogiini myös aikaisemmin. 


"Aloin lukea selkokirjoja noin vuosi sitten.
Lukeminen oli ensin vaikeaa ja hidasta,
mutta minulla oli motivaatiota, 
koska rakastan lukemista
ja toivoin, että lukemisesta tulisi minulle
hauska tapa oppia suomea.

Ensimmäinen selkokirjani oli Punainen kuin veri, 
joka on jännityskirja.
Päähenkilöt ovat teinejä
ja juoni on vähän hölmö
ja tosi dramaattinen,
mutta kirja oli hauska minulle, 
koska dekkari on minun lempilajityyppini.

Luin sarjan kaikki kolme kirjaa (Lumikki-trilogia),
ja kun luin kolmannen kirjan, melkein unohdin, 
että luen suomeksi. 

Sitten luin Juurihoidon, 
joka on romaani aikuisille. 
Juurihoito on minun lempiselkokirjani!
Tarina ja hahmot olivat kiinnostavia, 
vaikka kirjan juoni oli vähän epäuskottava.

Seuraava selkokirja oli Lauralle oikea,
joka tuntui helpolta, 
ja luin sen nopeasti. 

Viimeinen selkokirja oli Yösyöttö,
josta tykkäsin,
vaikka minusta päähahmo oli vähän ärsyttävä,
koska oli niin selvää,
että hänen elämänsä olisi helpompaa,
jos hän vain kertoisi ongelmistaan kavereilleen.


Emilyn lukemat selkokirjat


Nämä ovat ne selkokirjat, jotka luin:
  1. Punainen kuin veri (Salla Simukka / Hanna Männikkölahti) 
  2. Valkea kuin lumi (Salla Simukka / Hanna Männikkölahti) 
  3. Musta kuin eebenpuu (Salla Simukka / Hanna Männikkölahti) 
  4. Lauralle oikea (Tuija Takala)
  5. Juurihoito (Miika Nousiainen / Hanna Männikkölahti)
  6. Yösyöttö (Eve Hietamies / Hanna Männikkölahti)

Ensimmäinen 'oikea' eli yleiskielinen kirjani 
joka on niin hauska ja nautittava. 

Kun luen, minun täytyy pitää kännykkääni esillä, 
jotta voin tarkistaa helposti sanat, 
joita en tiedä. 

Yleensä minun täytyy tarkistaa joka kappaleesta
noin yksi tai kaksi sanaa, 
mutta oletan, että se helpottuu. 

Olen tosi iloinen, 
että osaan lukea kirjoja suomeksi!"




Kiitos kirjoituksesta, Emily!



Lue ja katso lisää:



About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if your want to be the first one to know when I post something new.  

No comments: