Thursday, January 11, 2018

How to ask for a new parking garage ticket in Finnish

Here's a dialogue that I had yesterday after realizing that I had lost my parking garage ticket. Just in case you are ever in the same situation and you have to press the Asiakaspalvelu button on the machine, this is what I said:

Minä:
Hei, mä olen hukannut mun parkkilipukkeen. Mä parkkeerasin tänne puoli kymmeneltä, niin voinko mä saada uuden lipukkeen?

Asiakaspalvelija:
Oletko ihan varma, että se ei jäänyt autoon?

Minä:
Ei jäänyt. Mä muistan, että mä laitoin sen mun taskuun, mutta se on varmaan pudonnut maahan.

Asiakaspalvelija:
No haluaisitko sä käydä etsimässä sitä?

Minä:
No en, kun se voi olla ihan missä vaan. Kuinka paljon se uusi lipuke maksaa?

Asiakaspalvelija:
Se on koko päivän parkkimaksu eli viistoista euroa.

Minä:
Okei. Mä odotin jotain paljon enemmän.

Asiakaspalvelija:
Sä voit laittaa sun kortin sisään niin mä laitan sulle uuden lipukkeen tulemaan.

Minä:
Selvä. Kiitos. (Työnnän pankkikortin automaattiin.)

Asiakaspalvelija:
Noin. Mä annoin sulle vitosen alennusta.

Minä:
Ai. Kiitos. Moi moi.


To learn about parking halls in your city, just google pysäköintitalot and the name of the city.

Pysäköintilipuke = parkkilippu = parkkilappu 

...........................

About the author of this blog:  


My name is Hanna Männikkölahti, and I am a native Finn who gives private lessons via Skype and simplifies books into easy Finnish. Please leave a comment, if you have something to ask about Finnish or novels in easy Finnish.


No comments: