Wednesday, February 27, 2019

Töissä Suomessa: Projektipäällikkö yliopistojen yhteistyöverkostossa

Tämä on viides Töissä Suomessa -juttu.
Kiitos haastattelusta, Melissa!

Kuka olet ja mitä teet?


Olen Melissa.
Olen kotoisin Yhdysvalloista
ja olen työskennellyt Suomessa vuodesta 2009 lähtien.
Työpaikkani on suomalaisten yliopistojen yhteistyöverkosto,
jonka nimi on
Finnish University Partnership for International Development (UniPID).

UniPID kehittää yliopistojen välistä tutkimusta
ja tieteellistä yhteistyötä.
Projektimme keskittyvät usein globaaliin etelään.
Jyväskylän yliopisto koordinoi verkostoa,
ja minä olen verkoston projektipäällikkö.
Olen vastuussa projektiemme kehittämisestä
ja lisäksi valvon niiden toteutumista.



Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi?


Olin ensimmäisen kerran töissä UniPIDin projektissa,
kun opiskelin Jyväskylän yliopiston
Development and International Cooperation -maisteriohjelmassa
ja kirjoitin graduani.
Tavallaan sain työpaikan vain,
koska olin onnekas:
UniPID tarvitsi tutkimusapulaisen,
joka voisi auttaa työpajan järjestämisessä
Grahamstownissa, Etelä-Afrikassa.
Työpajan järjestäjä sattui tuntemaan minut ja tiesi,
että minä etsin töitä.
Sain tutkimusapulaisen paikan,
ja työpajan jälkeen sain päävastuun projektista.
Sen jälkeen työnkuvani on
kehittynyt ja laajentunut.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?


Yhteistyökumppanimme voivat olla missä päin maailmaa tahansa, 
joten minulla on paljon Skype-kokouksia. 
Kirjoitan sähköposteja, laadin budjetteja
ja suunnittelen tapahtumia ja työpajoja. 
Välillä syön lounasta yliopiston ravintolassa. 
Juon päivän aikana aivan liian paljon kahvia!


Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä?


En aina tiedä tai ymmärrä,
kuinka asiat pitäisi hoitaa,
ja se on ärsyttävää ja joskus ongelmallistakin.
Aluksi oli hankala ymmärtää,
kuinka esimerksi yliopiston työterveydenhuolto
ja palkkausjärjestelmä toimivat.

Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa?

Mitä haluaisit kertoa omalla äidinkielelläsi?


Despite working for so long at the university, I still encounter processes or issues where I don’t quite understand what is expected of me, or what I should expect from my colleagues or employer. For me, this has been an important reason to become active in the labor union for my profession – the union serves as a great resource for better understanding working life in Finland. This has been one of the most important things I’ve learned from working in Finland.


Katso täältä kaikki Töissä Suomessa -jutut: 



Random Finnish Lesson -blogin kirjoittajasta: 


Olen suomen kielen opettaja ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti. Voit lukea minusta ja kirjoistani lisää www.linktr.ee/hannamannikkolahti-sivulla. Voit myös seurata tätä blogia, jolloin saat uudet blogikirjoitukseni suoraan sähköpostiisi.

No comments: