Thursday, August 8, 2019

Johanna Kurkelan Ingrid-albumi

Kuunteletko suomalaista musiikkia?
Kuka on sinun suosikkiartistisi?

Tämän tekstin on kirjoittanut slovakialainen Dusan.
Dusan on kirjoittanut blogiini
myös nämä kaksi tekstiä:


Ensin oli Nightwish


Moi. Olen Dusan
ja olen tosi iso Nightwish-fani.
Kun Nightwish julkaisi
Endless Forms Most Beautiful -albumin vuonna 2015,
olin varma, että siitä tulee vuoden paras albumi.

Mutta ei tullut.

Mä en halua sanoa,
että Nightwishin viimeisin albumi on huono.
Se on tosi hyvä ja täynnä mahtavia biisejä,
mutta vuonna 2015 mä löysin jotain uutta.
Jotain, jollaista mä en ollut kuullut aikaisemmin.
Se oli Johannan Kurkelan Ingrid-albumi.

Kuvahaun tulos haulle ingrid

Kuinka löysin Johannan musiikin?


Mä löysin Johannan Tuomas Holopaisen kautta,
koska Johanna laulaa kaksi laulua
Tuomaksen sooloalbumilla.
Johannan ääni iski mun sydämeeni niin kuin rakkauden taika.
Halusin tietää Johannasta enemmän,
ja niin mä löysin artikkelin,
joka kertoo siitä,
että Johanna Kurkela on naimisissa Tuomas Holopaisen kansaa.

"No nyt mun täytyy kuunnella Johannan soolomusiikkia!“ mä ajattelin.
Samana päivänä löysin YouTubesta Johannan Kuolevainen-biisin,
ja niin mä rakastuin Johannan ääneen vielä enemmän.

Tiesin, että se Kuolevainen-biisi on
ensimmäinen sinkku Johannan tulevalta Ingrid-albumilta.
Tiesin myös sen, että mun täytyy kuunnella koko levy.
Mä ostin sen iTunesista ja niin mun elämään tuli jotain,
josta tulisi tosi suuri osa mun elämää ja suomen kielen oppimista.

Nyt katsotaan, miksi se albumi on niin hyvä.
Ingrid-albumi on musiikin ja sanojen täydellinen kombinaatio.
Biisien sanat ovat tosi yksinkertaiset,
mutta niiden sisällä on niin paljon kauneutta.

Kuolevainen


Esimerkiksi Kuolevainen-biisi kertoo ihmisestä,
joka on vähän outo ja niin kaikki luulevat,
että hän on noita, keijukainen tai menninkäinen.
Mutta totuus on,
että se ihminen on samanlainen kuin kaikki muut.
Se on ihminen, joka voi olla surullinen,
joka voi itkeä niin kuin kaikki muut.
Se on vain ihminen.
Kuolevainen.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä,
kuinka syvällisiä Ingrid-albumin biisien sanat ovat.
Albumin kaikki kappaleet on sanoittanut Saara Törmä.

Yksinäisyys


Toinen esimerkki on Yksinäisyys-biisi.
Mä tykkään tästä biisistä tosi paljon,
koska Johanna laulaa yksinäisyydestä
niin kuin se olisi oikea elävä henkilö hänen elämässään.

Ingrid


Albumin vahvin biisi on mun mielestä Ingrid-biisi.
Se on tosi surullinen biisi,
josta mä en halua kertoa,
koska haluan että jokainen teistä kuuntelee
ja kokee tämän biisin itse.

Opi suomea!


Sanon vielä kerran,
että biisien sanat ovat yksinkertaiset,
mutta tosi kauniit.
Niiden yksinkertaisuuden salaisuus on varmasti myös siinä,
että biisien tarinoita ei ole kerrottu
vaikeilla sanoilla ja vaikealla kieliopilla.
Sen takia tämä albumi on myös tosi hyvä oppimateriaali niille,
jotka opiskelevat suomen kieltä.

Minäkin olen oppinut paljon uusia ja tärkeitä sanoja
kuuntelemalla tätä albumia
ja opin vieläkin lisää jokaisella kerralla!

Kiitos tekstistä, Dusan!



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

About the author of this blog:

My name is Hanna Männikkölahti, and I am a native Finn who gives private lessons via Skype and simplifies books into easy Finnish. Please leave a comment, if you have something to ask about Finnish or novels in easy Finnish. 


Lue lisää selkokirjoista: https://privatefinnishlessons.com/books/

No comments: