Wednesday, February 20, 2019

Töissä Suomessa: Prosessitekniikan insinööri

Tämä on kolmas Töissä Suomessa -juttu.
Kiitos haastattelusta, Daria!

Kuka olet ja mitä teet?


Mä olen Daria, 33-vuotias kemian insinööri.
Olen venäläinen ja asun Helsingissä.
Opiskelin Pietarissa ja Lappeenrannassa 
ja valmistuin kemian tekniikan diplomi-insinööriksi vuonna 2008.
Nyt olen töissä prosessi-insinöörinä Helsingissä.

Kuinka löysit nykyisen työpaikkasi?


Mun työpaikkani on pieni,
mutta todella tunnettu.
Näin kaksi vuotta sitten LinkedInissä työpaikkailmoituksen,
hain työpaikkaa
ja sain sen.


Millainen on tyypillinen työpäiväsi?


Mä asun Kalliossa,
missä on monta kivaa kahvilaa.
Mun tyypillinen työpäiväni alkaa kahvilla
jossain kahvilassa,
ja sitten mä kävelen töihin.
Mä kehitän prosesseja,
mikä tarkoittaa sitä,
että mä työskentelen koko päivän labrassa.

Darian työpäivä alkaa usein kahvila Sävyssä.


Mitä haasteita sinulla on ollut suomalaisessa työelämässä? 


Työpaikan löytäminen!

Mikä on tärkeintä, mitä olet oppinut töissä Suomessa?


Tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä
on todella tärkeää.

Mitä haluaisit sanoa suomalaisesta työelämästä omalla äidinkielelläsi? 


Самая большая трудность в работе, с которой мне пришлось столкнуться-это поиск этой самой работы. Найти позицию по химической специальности очень непросто, даже если у вас есть диплом местного Вуза.


Katso täältä kaikki Töissä Suomessa -jutut: 



Random Finnish Lesson -blogin kirjoittajasta: 


Olen suomen kielen opettaja ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti. Voit lukea minusta ja kirjoistani lisää www.linktr.ee/hannamannikkolahti-sivulla. Voit myös seurata tätä blogia, jolloin saat uudet blogikirjoitukseni suoraan sähköpostiisi.

2 comments:

Sari said...

Mielenkiintoinen henkilökuva. Oma tyttäreni opiskelee myös insinööriksi Turussa ja haaveilee ammatista mekaniikkasuunnittelijana. Tuo vapaa-ajan ja työn tasapaino on kyllä todella tärkeää. Liian moni vetää itsensä nykyään burnoutin partaalle, ja se on kyllä pelottavaa.

Ulla said...

Kiitokset tästä infosta. Oli mukava lukea. Mekaniikkasuunnittelu on mielenkiintoista. Tuttavani myös on insinööri. Heidän yritykselle on parhaillaan etsinnässä joku, joka tekee laitesuunnittelua. Mielenkiintoinen ala.