Tuesday, August 24, 2021

Patrick: Reading novels in easy Finnish

Tänään minulla on kirjoittajavieraana Patrick.
Olen tosi iloinen, 
että sain Patrickin innostumaan selkokirjojen lukemisesta!

Tässä tekstissä Patrick kertoo selkokirjoista, 
jotka hän on lukenut. 

Jos et tiedä, mitä selkokirjat ovat, 
voit katsoa ensin tämän videon: https://youtu.be/t8rcJiORwdo 

Patrick kirjoittaa:


"Minä aloin opiskella suomea Hannan kanssa, 
kun päätin, että halusin hankkia C-ajokortin (eli kuorma-autokortin). 
Vaikka minä olen asunut Suomessa yli 4 vuotta,
minulle oli edelleen vaikea puhua ja lukea suomen kieltä. 

Ajokortin lukumateriaalin lisäksi Hanna ehdotti, 
että lukisin myös selkokirjoja. 
Tykkäsin lukea paljon lapsena,
joten olin iloinen, että voin nyt lukea kirjoja helpolla suomella.

Oli helppo löytää Hannan kirjoja Sotkamon kirjastosta. 
Ensin luin Yösyötön ja Juurihoidon.
Molemmat tarinat ovat erittäin mielenkiintoisia ja mukaansatempaavia
Mitä enemmän luin, 
sitä enemmän halusin tietää, 
mitä seuraavaksi tapahtuu!
Luin joskus 70-80 sivua kerralla. 
Sen jälkeen luin Tarhapäivän, Yösyötön jatko-osan. 

Yritin myös lukea Tuntematon Kimi Räikkönen -selkokirjan,
mutten ole Formula 1:n eikä Kimin fani,
joten tämä kirja oli vähemmän kiinnostava minulle.
Kirja jäi kesken.

Sitten tuli Hammaskeiju, 
eli Tarhapäivän jatko-osa.
Henkilöihin on helppo samaistua ja tuntea heidän kanssaan iloa ja surua. 
Toivottavasti tulee neljäs kirja joskus tulevaisuudessa! 

Aloin nyt lukea Punainen kuin veri -selkokirjaa. 
Se on hyvin erilainen tarina kuin muut kirjat.
Vaikka en vieläkään ymmärrä kaikkia sanoja, 
minä pidän Hannan selkomukautuksista. 

Lukeminen on aina hyvä asia, 
ja se on hyvä tapa oppia uusia sanoja ja kielioppia 
sekä uusia ilmaisutapoja. Kiitos!"

Kiitos kirjoituksesta, Patrick! 

Patrickin lukemat selkokirjat:

  1. Yösyöttö (Eve Hietamies / H.M.)
  2. Juurihoito (Miika Nousiainen / H.M.)
  3. Tarhapäivä  (Eve Hietamies / H.M.)
  4. Tuntematon Kimi Räikkönen (Kari Hotakainen / H.M.)
  5. Hammaskeiju (Eve Hietamies / H.M.)
  6. Punainen kuin veri (Salla Simukka / H.M.) 

Kuusi selkokirjaa, jotka sopivat aikuisille.
www.hannamannikkolahti.com 

Lue lisää:    




About the author of Random Finnish Lesson: 


My name is Hanna Männikkölahti. I am a professional Finnish teacher who gives private online lessons and simplifies books into easy Finnish. Please read more in www.linktr.ee/hannamannikkolahti and follow this blog, if you want to be the first one to know when I post something new.  

No comments: